Naturlektioner med NaturStig

Några varianter förtecknas nedan. Jag utvecklar gärna ämnet vidare och tar hänsyn till dina önskemål. Vi vandrar, jag berättar och visar varvat med att barnen själva är aktiva, i olika utsträckning. Dessa förslag på ämnen kan naturligtvis med fördel kombineras.

Slottsskogen är mitt favoritställe som jag känner väl. Jag kan trots detta besöka er på skolan, gå ut med en/flera klasser eller fingranska undersökningsområdet och göra en tipskatalog över det. Det kostar lite men du får material som gör att du kan återvända. Om flera klasser gör något tillsammans blir det billigare per klass. Naturupplevelser är viktiga. Hör gärna av dig!

Stig Fredriksson
NaturStig  

Hemsida  www.naturstig.se och epostadress naturstig@comhem.se

Mobil 0703-30 28 16 

Trädvandring
Ger förtrolighet med naturen, den som finns nära oss var vi än är.

Se på olika trädslag, de är inte så väldigt många. Kan man dussinet träd kan man de svenska skogarna. Träds märkliga växtsätt, trädets delar. Årsringar, rötter, stam, bark, blad. Stenar som vuxit in i träd. Träd som vuxit samman. Höstens vackra bladfärger. Vintervandring med undersökning av knoppisar.

 

 

 

Krypletande

Ger spännande upplevelser av små kryp, som visar sig vara ofarliga.
Vi letar efter småkryp på marken bland löv, på blommor och blad eller vid dammens stränder alltefter årstid. För många barn är det en upplevelse att kunna hålla i en liten spindel, om de själva vill. Gråsuggor, daggmask,  trollslända (bilden) brukar gå bra.

 

 

 

 

 

Fågelvandring

Ger upplevelser av dessa aktiva och spännande varelser i vår natur.
Aktiv matning av dammarnas fåglar – änder, rörhöns och måsar. Fågelbord vintertid. Fiskande fåglar i dammarna: häger, skarv, skrake. Besök hos kattugglan (bilden). Ringmärkning av vuxna mesar vid fågelmatning, och av unga fåglar i fågelholkar. Lyssna fågelsång.  Fågelflyttning. Det oväntade: jagande duvhök, afrikaflyttande svalflockar, kråka knäcker ekollon.

 

 

 

 

Dammdjuren

Ger oanade insikter i vad som bara ser ut som en liten vattensamling.
Dammens ekosystem: alger-vatten- loppor-sländlarver-grodor-fåglar. Hästiglar, dykare, ofarliga vatten- skorpioner. Grodor på våren, fånga vattenödlor (salamandrar, bilden: liten vattenödla). Odla grodyngel i klassrum, ta med djur till litet sötvattensakvarium. Ett sådant duger året runt även om grodyngeltiden är mest dramatisk.

 

 

 

Istidsvandring

Ger svindlande perspektiv på vår korta tid på jorden då och nu.
För tusentals år sedan fanns det en inlandsis här högre än träden. Kvar som bevis finns flyttblock, morän,  jättegrytor och slipade berg. Bergens stötsida och läsida. Här har hittats boplatser från stenåldern, här finns skalgrusbankar som visar på att havet en gång gick mycket högre.

 

 

 

 

 

Spårvandring

Ger insikt om att vi inte är ensamma i skogen även om det kan se så ut.
Djur lämnar spår efter sig, grävling bökar i lövskogen efter sniglar och mask, rådjur har spillning och gnag, små djur gör gallbildningar på blad, gnag under bark, gnagspår inuti blad. Mycket lämpligt för egenaktiviteter efter en kortare introduktion.

 

 

 

Äventyrsvandring

Ger lite annorlunda upplevelser av en
natur som inte är vad den ser ut att vara.
Låter kanske lite överdrivet men Slotts- skogen har vilda berg där aldrig någon är, där det går att klättra utan risk. Rådjur smyger i backarna, mård dödar kråkor och lägger på hemliga ställen, duvhöken slaktar fåglar, de största myrstackarna vet nästan ingen var de finns. Med en hel del tur ser man berguv och vilda älgar men det kan förstås ingen garantera.